TRANSMISIA AUTOVEHICULULUI
Rolul transmisiei este de a transmite, de a modifica si a distribui momentul motor la rotile de tractiune.
Transmisia autovehiculului este alcatuita din:
– ambreiaj;
– cutie de viteze (schimbator de viteze);
– transmisia cardanica;
– transmisia principala;
– diferential;
– arbori planetari;
– transmisia finala.
Ambreiajul are rolul de a realiza cuplarea progresiva si decuplarea motorului de restul transmisiei .
Rolul cutiei de viteze este de a modifica forta de tractiune, in functie de valoarea rezistentei la inaintare.
Transmisia longitudinala (cardanica) are rolul de a transmite momentul motor, fara sa-l modifice, de la cutia de viteze la transmisia principala. Aceasta are axele geometrice ale arborilor asezate sub un unghi variabil datorita oscilatiilor suspensiei.
Transmisia principala, intalnita si sub denumirea de angrenaj principal, transmite momentul motor de la transmisia cardanica, sistemul in plan longitudinal al automobilului, la diferential si arborii planetari situati intr-un plan transversal; transmisia principala mareste in acelasi timp momentul motor.
Diferentialul este mecanismul care permite ca rotile motoare ale aceleiasi punti sa se roteasca cu viteze unghiulare diferite, dand astfel posibilitatea ca la deplasarea automobilului in viraje, acestea sa parcurga distante diferite.
Ambreiajul
Ambreiajul face parte din transmisia automobilului si este intercalat intre motor si cutia de viteze, in scopul decuplarii temporare si cuplarii progresive a motorului cu transmisia. Decuplarea si cuplarea motorului de transmisie sunt necesare la pornirea de pe loc a automobilului si in timpul mersului pentru schimbarea treptelor cutiei de viteze.
Dupa principiul de functionare ambreiajele sunt mecanice, hidrodinamice, combinate si electromagnetice. Dupa tipul mecanismului de actionare, ambreiajele sunt cu actionare mecanica sau hidraulica.
La ambreiajul mecanic forta de la pedala se transmite rulmentului de presiune prin intermediul unor parghii.
Pozitia cuplat/ambreiat- cand pedala de ambreiaj este ridicata placa de presiune tine apasat discul de frictiune pe volanta motorului si miscarea se transmite de la motor catre cutia de viteze .
In aceasta situatie, rulmentul de presiune este liber.
Pozitia decuplat/debreiat – pedala apasata – rulmentul de presiune apasa pe parghiile de debraiere, discul de presiune nu mai apasa pe discul de ambreiaj iar miscarea de rotatie nu se mai transmite catre cutia de viteze.
Pozitia patinat – pedala este eliberata progresiv – discul de ambreiaj apasa doar putin pe volant iar miscarea de rotatie este preluata progresiv.
Defectiuni:
– ambreiajul patineaza (in priza directa, la accelerare, motorul se tureaza, dar vehiculul isi mareste viteza foarte greu). Cauze: patrunderea de lubrifiant la ferodouri (garniturile discului de frecare), uzura mare a ferodourilor, cursa libera a pedalei de ambreiaj prea mica sau inexistenta, slabirea sau ruperea arcurilor de presiune.
– ambreiajul nu cupleaza (la schimbarea vitezelor se aud zgomote de pinioane, este imposibila schimbarea treptelor). Cauze: cursa libera a pedalei de ambreiaj prea mare, deformarea discului de ambreiaj, ruperea parghiilor de debraiere, ruperea cablului de actionare a ambreiajului.
– ambreiajul cupleaza cu socuri . Cauza: spargerea sau fisurarea discului de ambreiaj.
Rulmentul de presiune se uzeaza repede daca soferul ramane cu piciorul pe pedala de ambreiaj, dupa actionarea acesteia.
Cutia de viteze
1. Preia miscarea de la motor si o transmite catre rotile autovehiculului.
2. Modifica forta de tractiune sau viteza in functie de variatia rezistentelor la inaintare cu ajutorul unor roti dintate de diametre diferite. De raportul dintre numarul de dinti sau dintre diametre depinde variatia vitezei sau a puterii. Cu cat raportul de transmisie este mai mare, cu atat viteza este mai mica, dar creste puterea autovehiculului (raportul maxim este in treapta I de viteza).
3. Realizeaza intreruperea legaturii intre motor si transmisie, in cazul in care autovehiculul sta pe loc, cu motorul in functiune (pe liber);
4. Permite mersul inapoi al autovehiculului, fara a inversa sensul de rotatie al acestuia.