Modificari Legislatie Rutiera 2013
LEGEA nr.203 din 9 Noiembrie 2012 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice
EMITENT: PARLAMENTUL ROMANIEI
PUBLICAT ÎN: MONITORUL OFICIAL nr. 760 din 12 noiembrie 2012
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
ART. I
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, se
modifică şi se completează după cum urmează:
1. La articolul 6, punctele 6 şi 21 se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“6. autovehicul – orice vehicul
echipat, prin construcţie, cu un motor cu propulsie, în scopul deplasării pe drum. Mopedele, troleibuzele şi
tractoarele rutiere sunt considerate autovehicule. Vehiculele care se deplasează pe şine, denumite tramvaie,
tractoarele folosite exclusiv în exploatările agricole şi forestiere, precum şi vehiculele destinate pentru
efectuarea de servicii sau lucrări, denumite maşini autopropulsate, care se deplasează numai ocazional pe drumul
public, nu sunt considerate
autovehicule;
………………………………………………………………..
21. moped –
vehicul, cu două sau trei roţi, a cărui viteză maximă prin construcţie este mai mare de 25 km/h, dar nu depăşeşte 45
km/h şi care este echipat cu un motor cu ardere internă, cu aprindere prin scânteie, cu o capacitate cilindrică ce
nu depăşeşte 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere internă ori, după caz, electric, a cărui putere nominală continuă
maximă nu depăşeşte 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depăşeşte 350 kg, neincluzând masa bateriilor în cazul
vehiculului electric. Este asimilat mopedului cvadriciclul uşor, astfel cum este definit la pct. 6 partea A din
anexa nr. 1 la secţiunea 4 din Reglementările privind omologarea de tip şi eliberarea cărţii de identitate a
vehiculelor rutiere, precum şi omologarea de tip a produselor utilizate la acestea – RNTR 2, aprobate prin Ordinul
ministrului lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 211/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;”.
2. La articolul 6, după punctul 32 se introduce un nou punct, punctul 32^1, cu următorul cuprins:
“32^1.
triciclu cu motor – autovehicul cu trei roţi dispuse simetric, a cărui viteză maximă prin construcţie depăşeşte 45
km/h, care este echipat cu un motor având o cilindree de peste 50 cmc, în cazul unui motor cu ardere internă, sau cu
un motor electric cu putere nominală continuă ce depăşeşte 4 kW;”.
3. La articolul 9, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 9. – (1) Pentru a fi
înmatriculate, înregistrate sau admise în circulaţie, autovehiculele, remorcile şi tramvaiele trebuie să fie
omologate în condiţiile legii.”
4. La articolul 15, alineatul (2) se abrogă.
5. Articolul 20 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 20. – (1) Pentru a conduce pe drumurile publice
autovehicule, tramvaie, tractoare folosite exclusiv la exploatările agricole şi forestiere sau maşini
autopropulsate, conducătorii acestora trebuie să posede permis de conducere corespunzător.
(2) Permisele de
conducere se eliberează pentru următoarele categorii de vehicule: AM, A1, A2, A, B1, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E,
D, DE, Tr, Tb sau Tv.
(3) Descrierea categoriilor de vehicule prevăzute la alin. (2), pentru care se eliberează
permise de conducere, este prevăzută în anexa nr. 1.
(4) Vârsta minimă pentru obţinerea permisului de conducere
este de:
a) 16 ani împliniţi, pentru categoriile de vehicule AM, A1 şi B1;
b) 18 ani împliniţi, pentru
categoriile de vehicule A2, B, BE, C1, C1E şi Tr;
c) 20 de ani împliniţi, dacă persoana are o experienţă de cel
puţin 2 ani de conducere a motocicletelor din categoria A2, sau 24 de ani împliniţi, pentru motocicletele din
categoria A;
d) 21 de ani pentru categoriile de vehicule C, CE, D1 şi D1E, precum şi pentru triciclurile cu
motor din categoria A;
e) 24 de ani pentru categoriile de vehicule D, DE, Tb şi Tv.”
6. La articolul 23, alineatul (9) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(9) Examenul pentru obţinerea
permisului de conducere constă în susţinerea unei probe teoretice de verificare a cunoştinţelor şi a unei probe
practice de verificare a aptitudinilor şi comportamentului, corespunzător categoriei de permis solicitat. Proba
practică pentru categoria AM constă numai în verificarea aptitudinilor în poligoane special amenajate. Condiţiile de
obţinere a permisului de conducere se stabilesc prin regulament.”
7. Articolul 23^1 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 23^1. – (1) Persoanele cu domiciliul sau
reşedinţa în România ori care dovedesc că se află la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni pot
solicita obţinerea permisului de conducere autorităţilor competente să le examineze.
(2) Dovada existenţei
uneia dintre situaţiile prevăzute la alin. (1) se face cu documentele prevăzute de actele normative care
reglementează domiciliul, reşedinţa şi actele de identitate ale cetăţenilor români, libera circulaţie pe teritoriul
României a cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau regimul străinilor în România, după caz.”
8. La articolul 24, alineatele (1), (4) şi (5) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
“Art. 24. – (1)
Examinarea pentru obţinerea permisului de conducere şi eliberarea acestuia se realizează de către autoritatea
competentă pe raza căreia solicitanţii îşi au domiciliul ori reşedinţa sau, în cazul celor aflaţi la studii în
România, de către autoritatea competentă pe raza căreia se află instituţia de
învăţământ.
………………………………………………………………..
(4) În cazul
cetăţenilor străini şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene care îşi stabilesc domiciliul ori
reşedinţa în România sau, după caz, se află la studii în România, examinarea la proba teoretică pentru obţinerea
permisului de conducere se poate efectua, la cerere, într-o limbă de circulaţie internaţională.
(5)
Valabilitatea administrativă a permiselor de conducere, pe categorii de vehicule, este următoarea:
a) 5 ani
pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D, DE, Tr, Tb şi
Tv;
b) 10 ani pentru permisele de conducere eliberate pentru vehiculele din categoriile AM, A1, A2, A, B, Bl şi
BE.”
9. La articolul 24, după alineatul (5) se introduc trei noi alineate, alineatele (5^1)-(5^3), cu următorul
cuprins:
“(5^1) În cazul pierderii, furtului sau al deteriorării permiselor de conducere ori al schimbării
numelui titularului, autorităţile competente eliberează, după caz, un duplicat a cărui valabilitate nu poate depăşi
valabilitatea administrativă a documentului înlocuit sau alt permis de conducere.
(5^2) Eliberarea unui nou
permis de conducere cu o nouă valabilitate administrativă se realizează la expirarea valabilităţii documentului,
după efectuarea examinării medicale prevăzute la art. 22.
(5^3) În cazurile prevăzute la alin. (5^1) şi (5^2),
eliberarea permiselor de conducere respective se realizează fără susţinerea unui nou examen, în condiţiile stabilite
prin ordin al ministrului administraţiei şi internelor, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.”
10. După articolul 24 se introduce un nou articol, articolul 24^1, cu următorul cuprins:
“Art. 24^1. – (1)
Permisele de conducere se eliberează după cum urmează:
a) pentru categoriile C1, C, D1 şi D – conducătorilor
auto care deţin permis de conducere categoria B şi care au promovat examenul corespunzător categoriei
solicitate;
b) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E şi DE – conducătorilor auto care deţin permis de conducere
pentru categoriile B, C1, C, D1, respectiv D şi care au promovat examenul corespunzător categoriei
solicitate.
(2) Permisele de conducere dau dreptul de a conduce vehicule pe drumurile publice, după cum
urmează:
a) permisele de conducere eliberate pentru categoriile C1E, CE, D1E sau DE sunt valabile pentru
ansamblurile de vehicule din categoria BE;
b) permisele de conducere eliberate pentru categoria CE sunt
valabile pentru categoria DE, dacă titularii deţin permis de conducere pentru categoria D;
c) permisele de
conducere eliberate pentru categoria CE, respectiv categoria DE sunt valabile pentru ansamblurile de vehicule din
categoria C1E, respectiv categoria D1E;
d) permisele de conducere eliberate pentru orice categorie sunt
valabile pentru vehiculele din categoria AM;
e) permisele de conducere eliberate pentru categoria A2 sunt
valabile şi pentru categoria A1;
f) permisele de conducere eliberate pentru categoriile A, B, C sau D sunt
valabile pentru categoriile A1, A2, B1, C1, respectiv D1;
g) permisele de conducere eliberate pentru categoria
B sunt valabile pentru triciclurile cu motor având o putere de peste 15 kW, cu condiţia ca deţinătorii permiselor să
aibă vârsta de 21 de ani împliniţi.
(3) Persoanele care posedă permis de conducere categoria B au dreptul de a
conduce ansamblurile de vehicule prevăzute la lit. f) pct. 3 din anexa nr. 1, în cazul în care ansamblul depăşeşte
3.500 kg, numai dacă fac dovada că au absolvit un curs de formare în cadrul unei unităţi autorizate de pregătire a
conducătorilor de vehicule.”
11. La articolul 41, alineatul (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“(3) Dacă un drum este prevăzut cu
o pistă specială destinată circulaţiei bicicletelor, acestea vor fi conduse numai pe pista respectivă.”
12. Articolul 73 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 73. – Regulile privind circulaţia pe drumurile
publice a bicicletelor, vehiculelor cu tracţiune animală, a conducătorilor de coloane militare, cortegii, grupuri
organizate, precum şi de animale se stabilesc prin regulament.”
13. La articolul 80, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 80. – (1) Proprietarul,
deţinătorul mandatat sau conducătorul auto al cărui autovehicul, remorcă ori tramvai a fost avariat în alte
împrejurări decât într-un accident de circulaţie este obligat să se prezinte în 24 de ore de la constatare la
unitatea de poliţie pe raza căreia s-a produs evenimentul, pentru întocmirea documentelor de constatare.”
14. La articolul 101 alineatul (1), punctul 8 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“8. nerespectarea
normelor privind circulaţia bicicletelor;”.
15. La articolul 133, alineatul (1) se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 133. – (1) Modelele
indicatoarelor, marcajelor şi semnalelor luminoase, precum şi semnalele poliţiştilor rutieri sunt prevăzute în anexa
nr. 2.”
16. Articolul 137 se modifică şi va avea următorul cuprins:
“Art. 137. – Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă
din prezenta ordonanţă de urgenţă.”
17. După articolul 137 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 1, având cuprinsul prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta lege, anexa existentă devenind anexa nr. 2.
18. În tot cuprinsul ordonanţei de urgenţă, sintagma “subcategorii de vehicule” se înlocuieşte cu sintagma “categorii de vehicule”.
ART. II
Categoriile şi subcategoriile de vehicule pentru care au fost emise permise de conducere anterior datei
de 19 ianuarie 2013 se echivalează cu categoriile de vehicule pentru care se eliberează permise de conducere
potrivit dispoziţiilor art. 20 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, după cum urmează:
a)
categoria A cu categoria A;
b) categoria B cu categoria B;
c) categoria BE cu categoria BE;
d)
categoria C cu categoria C;
e) categoria CE cu categoria CE;
f) categoria D cu categoria D;
g)
categoria DE cu categoria DE;
h) categoria Tb cu categoria Tb;
i) categoria Tv cu categoria Tv;
j)
categoria Tr cu categoria Tr;
k) subcategoria A1 cu categoria A1;
l) subcategoria B1 cu categoria
B1;
m) subcategoria C1 cu categoria C1;
n) subcategoria C1E cu categoria C1E;
o) subcategoria D1 cu
categoria D1;
p) subcategoria D1E cu categoria D1E.
ART. III
Permisele de conducere eliberate
anterior datei de 19 ianuarie 2013 pentru categoriile de vehicule echivalente celor prevăzute la art. 24 alin. (5)
lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
inclusiv cu cele aduse prin prezenta lege, îşi păstrează valabilitatea administrativă până la data expirării
menţionată în acestea.
ART. IV
Prezenta lege intră în vigoare la data de 19 ianuarie 2013.
ART.
V
În termen de 90 de zile de la data publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I, la
propunerea Ministerului Administraţiei şi Internelor, Guvernul va adopta hotărârea de modificare şi completare a
Hotărârii Guvernului nr. 1.391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, cu modificările ulterioare, corespunzător modificărilor şi
completărilor aduse prin prezenta lege.
*
Prezenta lege transpune următoarele prevederi din Directiva 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din
20 decembrie 2006 privind permisele de conducere (reformată), publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr.
L 403 din 30 decembrie 2006:
– art. 4 alin (1)-(3) şi alin. (4) lit. b)-k);
– art. 6 alin. (1), alin. (2)
lit. a)-f) şi alin. (3) lit. a);
– art. 7 alin. (1) lit. (e), alin. (2) şi (3);
– art. 12;
– art. 13.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată.
p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR,
VIOREL HREBENCIUC
PREŞEDINTELE SENATULUI
GEORGE-CRIN LAURENŢIU ANTONESCU
Bucureşti, 9 noiembrie 2012.
Nr. 203.
ANEXĂ
—–
(Anexa nr. 1 la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002)
—————————————————————
Categorii de vehicule pentru care se
eliberează permisul de conducere
Categoriile de vehicule pentru care se eliberează permisul de conducere, prevăzute la art. 20 alin. (2), se definesc
astfel:
a) categoria AM: mopede;
b) categoria A1:
1. motociclete cu cilindree maximă de 125 cmc, cu
puterea maximă de 11 kW şi cu un raport putere/greutate de cel mult 0,1 kW/kg;
2. tricicluri cu motor cu
puterea maximă de 15 kW;
c) categoria A2: motociclete cu puterea maximă de 35 kW, cu un raport putere/greutate
care nu depăşeşte 0,2 kW/kg şi care nu sunt derivate dintr-un vehicul având mai mult de dublul puterii sale;
d)
categoria A: motociclete cu sau fără ataş şi tricicluri cu motor cu puterea de peste 15 kW;
e) categoria B1:
cvadricicluri a căror masă proprie nu depăşeşte 400 kg (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de
mărfuri), neincluzând masa bateriilor în cazul vehiculelor electrice şi care sunt echipate cu motor cu ardere
internă a cărui putere netă maximă nu depăşeşte 15 kW sau cu motor electric a cărui putere nominală continuă maximă
nu depăşeşte 15 kW;
f) categoria B:
1. autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte
3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;
2. ansamblul
format dintr-un autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte
750 kg;
3. ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un
autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată depăşeşte 750 kg;
g)
categoria BE: ansamblul de vehicule a căror masă totală maximă autorizată depăşeşte 4.250 kg, format dintr-un
autovehicul trăgător din categoria B şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte
3.500 kg;
h) categoria C1: autovehiculul, altul decât cel din categoria D sau D1, a cărui masă totală maximă
autorizată depăşeşte 3.500 kg, dar nu mai mare de 7.500 kg, şi care este proiectat şi construit pentru transportul a
maximum 8 pasageri în afară de conducătorul auto. Autovehiculului din această categorie i se poate ataşa o remorcă a
cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
i) categoria C1E:
1. ansamblul de vehicule
constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C1 şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală maximă
autorizată este mai mare de 750 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a ansamblului să nu depăşească
12.000 kg;
2. ansamblurile de vehicule în care vehiculul trăgător face parte din categoria B, iar remorca sau
semiremorca sa are o masă totală maximă autorizată de peste 3.500 kg, cu condiţia ca masa totală maximă autorizată a
ansamblului să nu depăşească 12.000 kg;
j) categoria C:
1. autovehiculul, altul decât cele din categoria D
sau D1, a cărui masă totală maximă autorizată este mai mare de 3.500 kg şi care este proiectat şi construit pentru
transportul a maximum 8 pasageri în afara conducătorului auto;
2. ansamblul format dintr-un autovehicul din
categoria C şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
k) categoria CE: ansamblul
de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria C şi o remorcă sau semiremorcă a cărei masă totală
maximă autorizată este mai mare de 750 kg;
l) categoria D1:
1. autovehiculul proiectat şi construit pentru
transportul a maximum 16 pasageri în afară de conducătorul auto şi a cărui lungime maximă nu depăşeşte 8 m;
2.
ansamblul de vehicule format dintr-un autovehicul trăgător din categoria D1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă
autorizată nu depăşeşte 750 kg;
m) categoria D1E: ansamblul de vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător
din categoria D1 şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată este mai mare de 750 kg. Remorca nu trebuie să
fie destinată transportului de persoane;
n) categoria D: autovehiculul destinat transportului de persoane având
mai mult de 8 locuri pe scaune, în afara locului conducătorului. Autovehiculului din această categorie i se poate
ataşa o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 750 kg;
o) categoria DE: ansamblul de
vehicule constând dintr-un autovehicul trăgător din categoria D şi o remorcă a cărei masă totală maximă autorizată
este mai mare de 750 kg. Remorca nu trebuie să fie destinată transportului de persoane;
p) categoria Tr:
tractor, maşini şi utilaje autopropulsate agricole, forestiere sau pentru lucrări;
r) categoria Tb:
troleibuz;
s) categoria Tv: tramvai.